Sustain my schooltrip, of Anders op schoolreis: Yes we can!

Waarom focussen op schoolreizen? Dagtrips en meerdaagse reizen zijn een constante in de vorming van leerlingen. Het zijn de leerkrachten die deze schoolreizen organiseren. Zij werken binnen zeer specifieke randvoorwaarden: activiteiten, transport en logies die geschikt zijn voor (middel)grote groepen; een democratisch budget; de vakoverschrijdende eindtermen. Het organiseren van dit soort reizen vraagt tijd. Die tijd is helaas niet altijd voldoende voorhanden om ook nog eens stil te staan bij de vraag of het voorgestelde programma de duurzaamheidstoets doorstaat. Bovendien zijn niet alle leerkrachten even vertrouwd met de specifieke technieken van toeristische organisatie. In de praktijk zoeken leerkrachten naar een geschikte reisformule die jaar na jaar kan worden herhaald. Zie ook de resultaten van onze enquête, die we ter voorbereiding van Anders op schoolreis hebben uitgevoerd.

Met Anders op schoolreis willen we de organisatoren van schoolreizen laten zien dat duurzame schoolreizen haalbaar zijn, door hen eenvoudig de nodige praktische ondersteuning te bieden.

(1)    We brengen bevattelijke, hands-on informatie over wat een duurzame schoolreis allemaal kan zijn – weg van de ‘hardcore groen’-gedachte – en hoe je, mits kleine ingrepen in bestaande reisprogramma’s, al een reële bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van de toeristische sector. Die verduurzaming zal zichtbaar worden via een duurzaamheidsbarometer op de website www.andersopschoolreis.be.

(2)    We ontwikkelen en onderhouden een database, in eerste instantie met focus op de meest populaire “schoolreis”-bestemmingen, waarin we concrete voorstellen doen voor originele schoolreizen, met alle bijbehorende praktische informatie. We bieden de leerkrachten dus een concrete tool aan om de eigen schoolreis te organiseren en te plannen. We starten met informatie over Parijs, Londen en Barcelona als citytripbestemming,  Italië voor rondreizen en België als bestemming voor sportieve, avontuurlijke en teambuilding activiteiten. De basisgedachte is: de integratie van 1 van de voorgestelde bouwstenen op de website is al een garantie voor een duurzamere schoolreis!

Door van de website een communicatieplatform te maken, is er ruimte voor het delen van reiservaringen, met behulp van ratings en reviews. Daarmee willen we de nodige dynamiek voor Anders op schoolreis op gang brengen, en houden.

Anders op schoolreis wordt ook relevant voor de reissector. De kant-en-klare info in onze database zal ook voor reisorganisatoren toegankelijk zijn. Zo wordt de drempel om effectief meer duurzame bouwstenen in een reisprogramma op te nemen hopelijk kleiner. Aanbieders van duurzame activiteiten kunnen hun initiatieven toevoegen in de database. Zo bieden we hen een extra communicatie- en distributiekanaal. Daarmee willen we een stimulans bieden aan de sector om meer initiatieven op vlak van duurzaamheid te ontwikkelen.

De website www.andersopschoolreis.be is nog volop in opbouw en zal beschikbaar zijn vanaf september 2012. Het project werd voorgesteld op 8 maart 2012 tijdens de Workshop Sustain my schooltrip. Volg ons op Facebook om up-to-date te blijven over de vorderingen van ons project en deel vooral ook jullie ervaringen met ons.

1 reactie

Opgeslagen onder duurzame schoolreizen, Howest, innovatie, opleiding toerisme, Sustainable tourism, toerisme

Een Reactie op “Sustain my schooltrip, of Anders op schoolreis: Yes we can!

  1. Pingback: Workshop Sustain my Schooltrip: verslag van een geslaagde studiemiddag | Howesttravel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s