Anders op schoolreis: verslag workshops leerkrachten

Van leerkrachten, voor leerkrachten: de selectie tips en tricks uit de workshops gingen niet alleen over duurzaamheid, maar vooral ook over haalbaarheid naar organisatie en prijs. Tegenstrijdig? Zeker niet, we gaan voor de optimale groen/prijs/fun-verhouding. Budget is een prima motivatie om op zoek te gaan naar goedkope alternatieven die in hun eenvoud erg leuk én duurzaam zijn! Best practices, kansen, maar ook pijnpunten en hoe ze te omzeilen…

Kleine groepen

Voldoende kritische massa is noodzakelijk om prijzen van gids, autocar en, in mindere mate, bezoeken te delen. Sommige van de aanwezige scholen hebben weinig leerlingen en lossen dit op door samen met leerlingen van een andere school op reis te gaan.

Geen centrale ligging

Scholen uit afgelegen plaatsen hebben het moeilijker om daguitstappen of reizen te organiseren. Zij kunnen beter minder vaak, maar langer op reis gaan en bezoekobjecten en bestemmingen combineren.

Transport

Opteer voor een lange busreis (Italië, Barcelona, Kroatië) voor een nachtbus; je spaart er een of zelfs twee overnachtingen mee uit. Een extra overnachting inlassen tijdens de reis is ook een goede optie, vooral als je er een bezoek aan koppelt. Wie met de leerlingen op fiets-meerdaagse trekt, kan voor een autocar met aangepaste aanhangwagen kiezen.

Accommodatie

Stacaravans, huisjes of kleine tweesterrenhotels vormen goedkope alternatieven voor hotels. Buiten het seizoen kan je fikse kortingen bekomen: onderhandelen is dus de boodschap. De scholen die in huisjes of bungalows verblijven, laten hun leerlingen meestal zelf koken. Zo realiseren ze verschillende VOET, maar drukken ze ook in belangrijke mate de kostprijs. Een toerisme-opleiding slaagt er zo in een 10-daagse reis naar Kroatië te organiseren voor 550 euro. Overweeg te kamperen.

Match leerlingen en gidsen

Je leerlingen voorbereiden op uitstappen of museumbezoeken zorgt er zeker voor dat ze aandachtiger zijn en meer opsteken. Even belangrijk is het om gidsen op de hoogte te stellen van wat jij van hen verwacht, wie je leerlingen zijn, wat hun taalniveau of voorkennis is, hoe ze het best aangepakt kunnen worden… Hoe beter vorm en inhoud van bezoek of activiteit afgestemd zijn op jouw groep, hoe groter de meerwaarde. Durf ook feedback te geven en bij te sturen naar het volgende jaar. Tref je een goede gids? Boek hem het volgende jaar opnieuw!

Evenwichtig programma

Iedereen kan maar een bepaalde hoeveelheid informatie, beelden of ervaringen absorberen. Genoeg rustpauzes inlassen is dus een must. Doe de serieuze zaken in de voormiddag; maak een lichter, actiever programma in de namiddag. Voorzie ook keuzeprogramma’s en voldoende vrijetijd om de leerlingen tot rust te laten komen of hun eigen interesses te volgen.

Contact met locals

Taalleerkrachten (Frans) nemen vaak het initiatief om een gegidst bezoek van een stad (Lille, Brussel, Doornik, Parijs) aan te vullen met een quiz/rally/stadsspel/zoektocht of vragenlijst waardoor de leerlingen in contact komen met de lokale bevolking en de stad op eigen houtje ontdekken. Een wedstrijdelement of kleine prijs kan hen extra motiveren. Je kan ook een typisch bedrijf bezoeken op de plaats van bestemming: een porto-producent in Portugal, cava in Barcelona, een olijfolieraffinaderij in Kroatië?… Zo’n bezoek is meestal goedkoop: de bedrijven willen winst halen uit verkoop in het winkeltje.

Samenwerking met scholen

Een school uit Aalst gebruikt de cafetaria van een school in Namen om leerlingen te laten picknicken; een meer verregaande samenwerking met Waalse scholen blijft vooralsnog moeilijk. De toerisme-opleiding van Howest laat studenten van Doornik en Luik onze studenten gidsen in hun stad en vice versa; er is ook een gezamenlijk bezoek aan Brussel.

Eten

Zelf koken blijft het meest goedkoop. Inkopen doen op een lokale markt, een typisch streekgerecht klaarmaken of een veggie-dag houden, vonden heel wat deelnemers en leerlingen een leuk idee. Een keer samen en lokaal eten vonden de meesten ook een must. Wie zijn reis goed uitstippelt, kan vaak gunstige prijzen bekomen in lokale restaurants. Ga voor een simpel, maar voedzaam (en typisch) menu op een afgesproken tijdstip zodat de eigenaars het bezoek optimaal kunnen voorbereiden.

En nu? Is het nog altijd aan ons!

De workshop maakte tongen los, gesprekken kwamen vlot op gang en werden vroegtijdig afgebroken. Het mag duidelijk zijn: leerkrachten zijn nog lang niet uitgesproken over het hoe, wat en waarom van studiereizen en uitstappen. Alvast een pluim op de hoed van alle aanwezigen: dank voor de interesse en input! Wordt vervolgd…

                                                                                                                                                             Griet Laenen

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder duurzame schoolreizen, Howest, innovatie, opleiding toerisme, Sustainable tourism, toerisme

Een Reactie op “Anders op schoolreis: verslag workshops leerkrachten

  1. Pingback: Workshop Sustain my Schooltrip: verslag van een geslaagde studiemiddag | Howesttravel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s