Biertoerisme?

Geert Van Lierde neemt ons mee op zoektocht naar wat kwalitatief en innovatief biertoerisme wél en niet kan zijn. Toeristische productontwikkelaars moeten eerst en vooral nadenken over het soort biertoerist dat zij willen aantrekken, en wat Geert Van Lierde betreft is het antwoord duidelijk: we moeten ons richten op de echte bierliefhebbers en niet op de bezoekers die vooral op zoek gaan naar véél bier – de zogenaamde zwalpende zuipers.

Kwaliteit moet vooropstaan

Kwaliteit moet vooropstaan

Uit een Amerikaanse studie rond biertoerisme onthouden we vooral dat biertoeristen iets willen bezoeken én iets willen proeven én iets willen kopen. Daarbij scoren zeker ook hebbedingen als unieke bierglazen hoog op het verlanglijstje.

Slimme merchandising kan een ideale manier zijn om waarde toe te voegen aan je product: je brengt een emotionele band tot stand tussen je product en je bezoeker. Wie hierin slaagt, trekt niet alleen de zogenaamde “beer-focused” tourist aan, maar ook de “non-beer-focused” tourist.

In zijn presentatie geeft Geert Van Lierde heel wat praktische tips voor de toeristische productontwikkelaar, en tegelijk wijst hij op een aantal valkuilen. Alles heeft te maken met een goed begrip van wat authenticiteit inhoudt.

Een veel voorkomend misverstand, en hier moeten we écht komaf mee maken, is dat authenticiteit synoniem is voor oud of ouderwets. Neen, authenticiteit mag en moet misschien zelfs ook innovatief zijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn initiatieven rond beer and chocolate pairing.

Uiteraard is story-telling van cruciaal belang als je de hedendaagse toerist wil boeien. Maar pas op met het verhaal dat je gaat brengen en misleid de consument niet. Fake verhalen keren doorgaans als een boemerang terug, en kunnen je imago fundamenteel schaden.

We moeten bovendien oppassen dat onze biercultuur geen “museum” wordt. Bezoekerscentra kunnen zeker een meerwaarde hebben, maar evenzeer moeten we in ons biertoeristisch product een levende, dynamische, bloeiende biercultuur laten zien. Kwaliteit moet voorop staan, in alle aspecten van de bierbeleving.

Wat de horeca betreft is hier nog werk aan de winkel. We moeten van onze cafés en restaurants ambassadeurs van de biercultuur maken, en we moeten inzetten op opleiding. Niet iedereen kan een goede pint tappen, en een mooi verhaal brengen over de rijkdom van de Belgische biercultuur. Een goede samenwerking tussen de toeristische sector en de horeca op lokaal vlak moet dus één van onze speerpunten worden.

Samengevat waarschuwt Geert Van Lierde voor de belangrijkste valkuil wat biertoerisme betreft: de banalisering van bier. Productontwikkelaars kunnen dit vermijden door te kiezen voor échte, eerlijke authenticiteit.

Les drie van onze inspiratienamiddag kan dan ook als volgt worden samengevat: zorg dat je biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde “authentieke, belevingsgerichte” toeristische producten overstijgt.

Klik hier voor de volledige presentatie

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder toerisme

Een Reactie op “Biertoerisme?

  1. Pingback: Toerisme van ‘t vat: Inspiratienamiddag rond toerisme en bier in Howest | Howesttravel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s