Toerisme van ’t vat: Inspiratienamiddag rond toerisme en bier in Howest

toerisme van 't vat beeld

Om de nieuwe toerist aan ons te binden is een gewone goede service niet meer goed genoeg. Een toeristische ervaring wordt pas echt aantrekkelijk als er een persoonlijke uitdaging mee verbonden wordt, als de klant dit ervaart als een vorm van zelfrealisatie. Hij vraagt van ons niet meer en niet minder dan dat we hem helpen bij zijn persoonlijke ontwikkeling. We moeten dus op zoek naar waarde-creatie bij het uitwerken van nieuwe toeristische producten. Bier is hiervoor bij uitstek geschikt.

De belangrijkste bevindingen van onze sprekers Geert Van Lierde en Ingrid Van Wateghem, samengevat in drie lessen:

Les 1. Schat het product bier naar waarde.

Les 2. Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen (en bij uitbreiding België) een essentiële rol in dit verhaal.

Les 3. Zorg dat je biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde “authentieke, belevingsgerichte” toeristische producten overstijgt.

Het laatste woord was aan Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers. Hij vatte de evolutie op het vlak van biertoerisme samen: werken aan de belevingsgerichtheid van het aanbod brouwerijbezoeken, focussen op bierbeleving in de horeca en de uitbouw van Belgian beertrails. Daarnaast zijn alle ogen gericht op het project-in-wording in het Brusselse Beursgebouw: de Belgian Beer Temple als hub voor het biertoerisme in heel Vlaanderen.

Ruim 60 deelnemers, uit de toeristische sector én uit de brouwerijsector in heel Vlaanderen, woonden de inspiratienamiddag bij. Na afloop werd nog druk nagepraat op de receptie, mee aangeboden door Palm Breweries. Drie deelnemers konden we extra gelukkig maken bij de prijsuitreiking van de kwis. Raoul Vanhecke uit Lokeren nam de hoofdprijs mee: een dagarrangement voor 15 personen, met een bezoek aan brouwerij Palm en stoeterij Diepensteyn en een biergastronomische maaltijd in het Brouwershof. Twee andere winnaars namen een geschenkpakket van Palm Breweries mee naar huis.

Bij de nabespreking op de receptie hoorden we opvallend vaak dat aanwezigen nu al een sterk product kunnen aanbieden. Hét grote knelpunt is de marketingcommunicatie: hoe krijg je dit gecommuniceerd naar buitenlandse toeristen? Is dit een taak voor elk van de ondernemers individueel, of moet dit eerder gebundeld gebeuren? De vraag stellen is ze beantwoorden. De buitenlandse toerist heeft geen boodschap aan individuele initiatieven of aan onze toeristische regio’s: hij wil een totaalaanbod voorgeschoteld krijgen. Dat is bij uitstek een initiatief dat “grenzen” moet overschrijden.

We wensen je veel leesplezier, en vooral ook veel inspiratie bij het verder uitbouwen van biertoerisme in Vlaanderen. Heb je nog vragen? Mail naar vicky.van.den.heede@howest.be.

P.S.: U was een bijzonder fotogeniek publiek, waarvoor dank!

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder toerisme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s