Rafat Ali and his uncomfortable truths on travel and travel education

Met zijn “10 Uncomfortable Truths On Disruptions in Travel” zet Rafat Ali, CEO en Founder van Skift, tijdens zijn ETC Tourism Talk, de voltallige toerismeindustrie op zijn plaats… Want, zo zegt Ali, Toerisme mag dan wel de grootste sector in de wereld zijn, maar de sector gedraagt zich er allesbehalve naar.

Travel is the largest sector in the world! Why don’t we act like it?

En nog: de groei van de toerismeindustrie kwam er ondanks, en niet dankzij, de toerismeindustrie. [SLIK]

Knipsel

Rafat Ali putte voor zijn Tourism Talk uit een eerder gepubliceerd blogartikel, The 21 Uncomfortable Truths That I Have Learned about the Travel Industry. Een artikel dat heel wat stof deed opwaaien in de sector.

Het is bijzonder verleidelijk om de 10 stellingen uit de Tourism Talk, of zelfs de 21 uit het blogartikel, integraal over te nemen. Want niet alleen zijn het stuk voor stuk mooi geformuleerde oneliners, het zijn ook erg confronterende stellingen die ons dwingen om zelf positie in te nemen. Bij nader inzien is dat echter weinig zinvol want volledig copy-paste, en daar houden wij niet zo van…

Tourism education: time to shake it up!

In de plaats daarvan steken we even de hand in eigen boezem. Want ook voor het toeristisch onderwijs had Mr. Ali een stevige quote klaar…

Knipsel

Het toeristisch onderwijs, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, leidt jongeren op voor de jobs van gisteren in plaats van morgen.

Dat is er niet naast, mijnheer Ali. Daarmee plaatst u ons in dezelfde hoek als het gros van de toerismebedrijven (“the industry will resist change as its default reaction”) en alle toeristische belangenverenigingen (“industry associations are at best a guardian of stasis, and at worst completely useless when it comes to building your business in travel.”). Het toerismeonderwijs is braaf en saai en helemaal niet mee in het het spannende discours dat je bijvoorbeeld wel vindt op gedurfde fora als Skift… [SLIK]

Mr. Ali, we’re working on it!

Ik denk dat we Mr. Ali een beetje gelijk moeten geven. Alle toerismeopleidingen in Vlaanderen zijn volop aansluiting aan het zoeken bij de sector van vandaag, morgen en overmorgen.

We willen jonge professionals afleveren die zich geprikkeld voelen door de provocerende en prikkelende uitspraken van opiniemakers als Skift. We willen jongeren vormen die niet bang zijn van vernieuwing. Creatieve ondernemers die voeling hebben met de noden van de klant en die toekomstgericht denken. Die wél stilstaan bij de impact van de toerismeindustrie. Die terecht het respect opeisen dat de sector verdient, ook bij de beleidsmakers op alle niveaus. Maar die evenzeer mee verantwoordelijkheid nemen en actief meezoeken naar oplossingen voor een meer duurzame, of regeneratieve, toeristische ontwikkeling.

And yet…

Toch moeten we eerlijk zijn. Ons work in progress botst wel op enkele obstakels – onze omvorming blijkt een hobbelig parcours… Graag kaats ik de bal toch een beetje terug met twee boodschappen die wij even de wereld in sturen en die misschien ook een beetje provocerend zijn…

Onze partners: de toerismeindustrie

Sterke partnerships met diverse spelers uit de toerismeindustrie zijn cruciaal om een kwalitatieve opleiding te bouwen. Het zal wel zijn! Hoe gaat dat dan in de praktijk?

De opleidingen werken goed samen met de klassieke spelers uit de sector, maar daar missen we soms (mag ik het zeggen?) de belangstelling om samen te werken rond meer conceptuele problemen. Een stagiair ziet iedereen graag komen. Een uitdagende case aanbrengen voor een eindwerk, die studenten aanspoort aan de slag te gaan met trends vanuit internationaal perspectief? Dat is al heel wat moeilijker.

Nog moeilijker lijkt het wel om spelers uit het meer nieuwe deel van de sector te ontmoeten. Wij willen hun bedrijven van binnenuit leren kennen, door eens enkele dagen aan jobshadowing te doen, door enkele interviews af te nemen. We willen zicht krijgen op de skills die zij vragen van jong afgestudeerden en die wij misschien nog onvoldoende trainen in onze opleiding. We willen  ook bij deze bedrijven stages voor studenten kunnen organiseren en eventueel samenwerken in opleidingsprojecten.

Maar… hello booking.com? airbnb? (om er maar enkele te noemen) Anybody home? Weinig verrassend misschien, maar ook deze bedrijven staan niet te trappelen om tijd te maken voor het toeristisch onderwijs.

Onze partners: de studenten

Een opleiding kan niet bestaan zonder studenten. Wij zoeken studenten die zich aangesproken voelen door de toerismeindustrie. Die gepassioneerd zijn door travel, maar ook door travelbedrijven, travelklanten, …

En we moeten eerlijk zijn. We hebben fantastische studenten, maar de interesse reikt soms niet écht verder dan het reizen zelf. Mooie, tot de verbeelding sprekende reisprogramma’s samenstellen is vaak de belangrijkste drijfveer om voor de opleiding te kiezen. Studenten die wél een sterk managementsprofiel hebben kiezen dan weer net niet voor de opleiding omdat ze (ten onrechte!) denken dat toerisme geen ernstige sector is.

Een vervelende paradox dus: een opleiding die te zeer evolueert in de richting van strategisch management riskeert hiermee het huidige profiel van studenten te verliezen, zonder dat er meteen nieuwe profielen voor in de plaats komen.

Travel industry: time to shake it up!

We kunnen dus niet anders dan @rafat 100% gelijk geven als hij stelt dat het hoog tijd is dat de toerismeindustrie, als een van de belangrijkste industrieën ter wereld, het respect opeist dat ze verdient en zich als een fiere, verantwoordelijke sector profileert.

We need to elevate the place of travel in the world. Travel is an economic and creative engine, that intersects with literally every country in the world

Welke sector doet ons dit na?

En hoe komt het dan dat jonge mensen die wél die passie hebben voor travel én de travel industry actief ontraden worden voor toerismeonderwijs te kiezen?

En hoe komt het dan dat toerismeprofessionals aan vrienden en kennissen moeten blijven uitleggen dat er in de toerismesector ook gewerkt wordt?

Het wordt dus écht hoog tijd dat de toerismeindustrie enerzijds zijn rol als verantwoordelijke sector en sterkhouder meer opneemt en anderzijds een sterker en ernstiger imago krijgt en het respect afdwingt dat de industrie verdient.

Als dan ook de sector zelf iets intensiever bereid is om actief bij te dragen aan de professionalisering (en vooral: actualisering) van het toeristisch onderwijs, dan komt het helemaal goed. Airbnb, booking.com, anyone: you’re very welcome!

 

 

 

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder toerisme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s